Головна » Статті » Мої статті

Традиції та сучасність тверезості на Волині
В наш час Україна переживає алкогольну катастрофу, адже  рівень вживання алкоголю у нашій державі є один із найвищих у світі. По різним оцінкам спеціалістів рівень вживання алкоголю на душу населення становить від 14 до 25 літрів на рік. Слід зауважити, що вже давно Всесвітньою Організацією Охорони Здоров’я встановлено, що коли цей рівень перевищує 8 літрів, то країні загрожує небезпека 1. Алкоголізація населення – це одна з головних причин, яка веде до демографічної кризи. Високий рівень злочинності, економічні втрати, руйнування сім’ї, безпритульні діти, переповнені будинки пристарілих та будинки малюток – наслідок цієї ж проблеми. Наша держава щороку втрачає понад 40 тисяч своіхлюдей , загибель яких обумовлена алкоголізмом, з них 8 тисяч отруєнь, 8 тисяч кардіопатій , та інші захворювання. Алкоголізм є першою причиною розлучень і позбавлення батьківських прав. Як показують останні дослідження ВООЗ Україна займає перше місце по вживанню алкоголю серед дітей та молоді. Алкогольна залежність призводить до деградації особистості та калічать душу людини. З духовної точки зору – це страсть, яка позбавляє життя не тільки тимчасового,а й вічного:”Не обманюйтесь: ні п’яниці, ні наклепники,ні злодії – Царства Божого не наслідують” (1Кор.6.10).

    Одна із головних причин п’янства -  це втрата духовно-моральних орієнтирів сучасного суспільства. В "Основах соціальної концепції УПЦ говориться: " Основна причина втечі багатьох наших сучасників в область алкогольної та наркотичної ілюзії – це духовна спустошеність, втрата сенсу життя, розмитість духовних орієнтирів. Це розплата за ідеологію споживання. За культ матеріального процвітання, за бездуховність і втрату справжніх ідеалів2.

       В дореволюційних виданнях початку ХХ століття зустрічаються   застереження про те, якою жахливою була алкогольна ситуація в цей період у суспільстві. І це говорилось тоді, коли рівень алкоголю на душу населення був одним із самих низьких у світі. В 1905 році він складав 3,13 літрів на душу населення в рік ( для порівняння в Франції – 23,32 л., в Германії – 10,06 л., у Великобританії – 8,83 л., в США – 6,56 л.). 3

        На території колишньої Російської імперії на той час існував великий історичний досвід щодо мистецтва тверезого способу життя. Слід зауважити, що саме Православна Церква була головною силою у боротьбі з алкоголізацією країни. Батьком тверезницького руху вважається Сергій Олександрович Рачинський (1833-1902 рр.)4. Видатний педагог, церковний діяч чітко та привильно   сформував привала тверезого способу життя. Великий православний тверезник був переконаний що тільки під благодатним покровом церкви можливе зцілення людини від пороків, в тому числі алкоголізму. В 1898 році було засноване Олександро-Невське братство тверезості священиком Олександром Рождественським. До 1905 року братство нараховувало більше 70 тисяч людей, а  в 1917 році воно стало всеросійським і налічувало біля 140 тисяч братчиків, які прийняли обітницю тверезості.

     Надзвичайно велику роль на ниві тверезості відіграє великий подвижник святий праведний Іоан Кронштадтський. Ним був заснований "Дім Трудолюбія” – виховно-навчальний  заклад для нещасних, бідних людей, які рятувались від п’янства та інших пороків.

      В 1910 році Святійший Синод своїм указом ввів викладання науки про тверезість у всі церковно-приходські школи. А в 1914 році виданий указ щодо святкування дня тверезості щорічно в день Усікновення глави Іоанна Христителя. 5 Звісно і на Волині у цей час також духовенство і миряни не стояли осторонь проблеми алкогольної біди. Так до прикладу у Волинських Єпархіальних Відомостях звітує братство тверезості Старокостянтинівського уїзду про свою діяльність. У документі голова братства свящ.      Ф.І. Борковський зазначає, що станом на 23.10.1902 рік братство нараховує 152 особи, котрі прийняли обітницю тверезості. У своїй діяльності братство як і підтримує своїх тверезників, так і веде просвітницьку діяльність у громаді.

 На пожертви братство отримувало бібліотеку і чайну лавку. В іншому документі, а саме в: "Рапорті благочинного четвертого округу Житомирського уїзду йдеться про заснування братства тверезості у селі Малих Коровинцях. Це дійство відбувалося в Неділю про блудного сина у 1904 році. В день заснування обітницю прийняли 58 людей.7 На цей рапорт керуючий архієрей поставив таку резолюцію : " Господь нехай благословить і допоможе доброму ділу.

     Відродження православної традиції щодо братства тверезості відбулась на Волині у 2009 році. По благословенню митрополита Луцького та Волинського Ніфонта 26 листопада 2009 року у місті Луцьку в Покровському храмі був відслужений молебень на початок доброго діла, який очолив сам митрополит , і саме з цієї урочистості  розпочаласіь діяльність  Волинського Православного братство тверезості святого праведного Іоанна Кронштадтського. Засновниками братства являються священик Степан Ярема та лікар невропатолог Ігор Миколайович Соломко. Членами братства є  православні християни, котрі прийняли обітницю тверезості, і приймають активну участь щодо ствердження тверезого способу життя. Варто відзначити, що за порівняно короткий період, братство досягло неабияких успіхів. Адже при братстві функціонує група психологічної допомого для залежних, проводиться катехізація, працює психолог та психотерапевт із рідними залежних. В кожний недільний день у храмі святого великомученика Пантелеімона , який знаходиться у м. Луцьку, служиться  акафіст перед іконою Неупиваємая Чаша. Особливу увагу братчики прділяють профілактичній роботі з молоддю. Часто на головних вулицях обласного центру жителі міста бачать на лайтпостерах рекламу із закликом до  тверезого способу життя. Стараннями братства у Волинському обласному наркологічному диспансері діє каплиця, де кожного четверга пацієнти диспансеру мають змогу  помолитися, та поспілкуватись з священиком. Періодично братство видає друковану літературу, буклети, флаєри з правдиваю інформацією про алкоголь.

На превеликий жаль народ Україна стрімко наркотизується,та само руйнується,і надії на те , що  цей  процесс  зупиниться , або пронаймі сповільниться сам по собі -безпідставно. Розповісти правду про алкоголь, показати  переваги  тверезого  життя, допомогти узалежненим,та власним прикладом свідчити про тверезість – це головна мета братства на сьоднішній день.

Священик

Степан Ярема


 

1.А.А. Почекета «Зберегти свободу»2008 ст.18

2.Основи соціальної концепції УПЦ гл.11 ст.55

3.А. Морозов В. Циганков « Уроки тверезості»2006р. ст.41.

4.Тамже ст..183.

5.С.С. Анікін «Інформаційний простір як фактор становлення тверезого світогляду»2004р. ст..19

6.В олинські Єпархіальні Відомості1903р. ном.23 ст.669

7.В.Є.В.1904р. ном.9,10 ст.197.

Категорія: Мої статті | Додав: dima (02 Січня 2012)
Переглядів: 726 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Категории раздела